Peugeots nye 3008 har fået cool attitude og blander sig nu for alvor i den voksende SUV-klasse. At den tilmed netop er blevet kåret som Årets Bil 2017, siger meget om bilen, og det vil temmelig sikkert give den et godt skub i gang.
Vi har testet: Peugeot 3008 1.6 Hdi
Beskatningspris: Starter fra 306.240 kr. for en 120 hk Active model.
The look
Peugeot er kommet med et godt bud på en SUV, der sikrer en plads på markedet i konkurrence med Nissan Qashqai, Renault Kadjar og SEAT Ateca for at nævne nogle stykker. Både Toyota, Skoda, Audi og Seat er alle kommet med nye modeller i SUV-segmentet i år, så konkurrencen skærpes. Peugeot 3008 har fået et markant redesign og har et helt andet og mere aggressivt udtryk end den gamle model. Den er fræk i designet uden at være for vovet. Rummelig uden at være en stor klods at køre i. Det bedste fra de verdener en SUV er fusioneret af.
Hvordan er indretningen?
Indretningen er typisk Peugeot. De er lidt anderledes end alle de andre. Rattet sidder lavt og er ret lille, mens knappernes design er fremhævet frem for funktionen. Man savner lidt lys i fx volumeknappen, når det bliver mørkt. Samtidig er nogle knapper fremhævet i lækkert aluminium hvor andre er ”gemt” med almindelig sort plastik. Generelt virker materialerne til at være af god kvalitet.
Hvad synes vi om den?
Bilen er let at køre som de fleste Peugeoter og føles tilpas robust for en bil af den størrelse. Man sidder højt og får virkelig SUV-følelsen, når man sidder i den. Affjedringen er behagelig, og bilen reagerer villigt på speederen uden dog på nogen måde at have sportslige egenskaber. Stabil og behagelig kørsel både i by og på motorvej.
Vigtigste feature
Vigtigste feature er højden kontra prisen. Når biler bliver hævet, stiger prisen typisk. Peugeot har dog formået at holde den på et respektabelt niveau. Andre mærker tilbyder også biler, hvor du kommer ”op”, men få tilbyder så meget bil til prisen.
Vi anbefaler tilvalg af udstyr
LED-forlygter og automatgear. Vælger man bilen i Allure har den det meste udstyr. Man kan evt. tilvælge adaptiv fartpilot, hvis man kører meget i kø.
Vi værdsætter
Meget bil for pengene og det nye skarpe design.
Vi savner
Navigation i Active-modellen, benzin-modeller i flådeprogrammet og mulighed for 4-hjulstræk.
Alternativer i denne klasse
- Nissan Quasqai
- VW Tiguan
- Seat Ateca
- Toyota CHR
- Skoda Kodiaq
- Renault Kadjar
- Ford Kuga
ALD giver 8 ud af 10 stjerner
Der er så mange andre biler i segmentet, der gør det lige så godt til samme pris. Det er med andre ord et spørgsmål om mærkepræference, små detaljer og om hvilket design, der tiltaler en. Vi giver en ekstra stjerne for det nye design, som vi er vilde med, og som er så anderledes end forgængeren. Skulle vi op på 10 stjerner skulle Peugeot lancere noget, som de andre ikke kunne tilbyde. Dermed ikke sagt at bilen mangler noget, for det gør den bestemt ikke.