ALD Automotive er eksperter på erhvervsleasing i Danmark. Men markedet for mobilitet forandrer sig hastigt. Derfor opruster ALD nu på kundebetjening og udvikling. Blandt andet accelereres udrulningen af digitale løsninger med et nyt tilbud om datalogning, der mindsker brændstofforbrug, og en løsning med kombinerede firma- og delebiler. Målet er fortsat at være blandt de førende, når det gælder nye mobilitetsløsninger.
Måden, vi køber, ejer og bruger biler, er under hastig forandring. Delebilstjenester, bil på abonnement og køb af brugt bil på nettet er blot nogle af mange nye løsninger, der forsøger at dække vores store og skiftende behov for mobilitet.
For fortsat at være på forkant med udviklingen opruster ALD Automotive nu både i organisationen og i lancering af nye tilbud til kunderne. Der kommer en løsning med logning af bilens data, som kan forbedre førerens kørsel og mindske slid og brændstofforbrug. Tilsvarende kommer en ny leasingmodel, der kombinerer traditionel firmaleasing med delebilsordning, og som vil give stor fleksibilitet for virksomheder og deres ansatte.
- Vi skal bruge vore mange års erfaringer med leasing til at tage ALD til det næste niveau, hvor kunderne kommer til at efterspørge mobilitetsløsninger, vi knap nok kender i dag. Det er vores ambition, at vi skal vokse markant gennem en bred vifte af tilbud til både erhvervs- og privatkunder, siger Henrik Engel. Han har hidtil været Operations Director, men er fra 1. juli den nye administrerende direktør for ALD Automotive i Danmark.
Henrik Engel overtager stillingen fra Guillaume de Léobardy, der de seneste fire år har været både Regional Director for de nordiske lande og administrerende direktør i Danmark. Guillaume de Léobardy har dermed været en drivende kraft i den markante udvikling ALD Automotive har haft i Danmark de seneste år. Guillaume de Léobardy vil fremover udelukkende være dedikeret til at stå for udviklingen af den nordiske region, og dermed frigøres nye kræfter til udvikling af det danske marked.
Digital frontløber
Direktør Henrik Engel stod bag, da ALD Automotive som de første i Danmark gjorde det muligt at købe tidligere leasingbiler som ren internethandel. Aldrig før havde danskerne kunnet sidde hjemme i sofaen og købe en brugt bil med fuld fortrydelsesret. Løsningen, Qigo.dk, er i dag lagt ind under ALD Carmarket. Det giver den ekstra fordel for kunderne, at de kan prøve bilen i en af ALD Carmarkets afdelinger i Tåstrup eller Fredericia, før de køber den på nettet.
ALD fortsætter udviklingen og rejsen fra den fysiske til den digitale kundebetjening – ’Bricks to Clicks’ – med ALD Carmarket. Sideløbende skal det digitale arbejde i kerneforretningen styrkes og synergi skabes, hvorfor ALD Automotive opretter en helt ny afdeling for digital markedsføring.
- Der er ingen tvivl om, at lige meget hvilke løsninger, vi kommer til at tilbyde, så bliver de i høj grad digitale. Derfor skal de stærke digitale erfaringer, vi allerede har høstet, bruges til at komme endnu tættere på kunderne – hvad enten de vil ordne det hele på nettet eller blot samle inspiration online for så at tale mobilitet med os over en kop kaffe, siger administrerende direktør Henrik Engel.
Menneskene bag gør forskellen
Til at styrke arbejdet med nye kundevenlige løsninger ansættes en ny Operations Director, som udelukkende får ansvar for den tekniske og operative del af forretningen. Det bliver Christoffer Rasmussen, der bogstaveligt talt er vokset op gennem rækkerne i ALD, efter han startede med at sælge biler i ALD Carmarket som 23-årig i 2005.
- Biler er biler, og derfor har det altid været vores mantra i ALD, at det er menneskene bag løsningerne, der gør forskellen for kunderne. Det DNA har Christoffer Rasmussen helt inde under huden, og derfor er jeg utroligt glad for, at han kommer til at stå for drift og effektivisering i forbindelse med den nye udvikling, vi har sat i gang, siger Henrik Engel.
Samtidig oprettes en stilling som Director for re-marketing, der kun skal have fokus på, hvordan de tidligere leasingbiler kommer videre til gavn for nye kunder. Her bliver et nyt tilbud med re-leasing til privatkunder, som ALD ser et stort marked for, helt centralt. Stillingen besættes af Michael Stig Nielsen, der har mange års erfaring fra den kundevendte del af bilmarkedet hos bl.a. Ford Motor Company og senest fra Bjarne Nielsen A/S.
- Med oprustning på udvikling og kundebetjening og en ny afdeling dedikeret til digitale løsninger ser jeg et styrket ALD Automotive. I ALD vil vi stå meget stærkt på fremtidens mobilitetsløsninger. Både dem, vi kan se komme, og dem der i dag blot virker som vild fantasi, siger Henrik Engel, administrerende direktør i ALD Automotive i Danmark.