Julen og dermed også et nyt år nærmer sig med hastige skridt. Hvert år ved denne tid, kigger vi hinanden i øjnene og bliver som oftest enige om, at tiden er løbet fra os og året jo kun lige er begyndt. Tid er, hvad tid er – kunsten er at få det bedste ud af den. Vi har samlet nogle af de emner, som har fyldt i månederne, der er fløjet forbi. Derudover har vi sat et par af de store emner for 2019 på listen.
WLTP-kaos
WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) er et varmt emne for tiden og har generelt i bilbranchen været det igennem længere tid. Årsagen er, at de nye testprocedurer har stor betydning for både bilfabrikanter, virksomheder, leasingtagere og firmabilsbrugere. Fra september i år har alle nye biler skulle testes efter den nye WLTP-metode. Det betyder som udgangspunkt mere præcis beregning af bilernes brændstofforbrug og CO2-udledning. Det betyder dog også forsinkelser på levering blandt andet grundet kø i testhallerne.
Vi står lige nu i en overgangsfase fra gamle til nye normer, men fra 1. april 2019 fastsættes brændstofforbruget alene efter WLTP-metoden for personbiler. WLTP træder desuden i fuld kraft for alle varebiler fra 1. september 2019.
Direktørskifte – ny organisation
Den varmeste sommer i mands minde bød på andet end varmerekorder og lange is-køer. Hos ALD Danmark fik vi nemlig ny landedirektør. Henrik Engel – tidligere ansvarlig for Operations – overtog stolen i Danmark for Guillaume de Léobardy, som nu er regional direktør. Med sig ind i den nye rolle tager Henrik bl.a. sine digitale visioner og sit fokus på flere digitale kanaler – og nye fremsynede mobilitetsløsninger, der er langt mere bruger- og behovsdrevet. Brugerne – særligt de unge – vil have friheden til at vælge ud fra det mobilitetsbehov, de har lige nu og her, og vi vil være med til at løse disse behov.
Læs den fulde artikel her.
Sikker Trafik
ALD har som noget ganske særligt i år været nomineret til Rådet for Sikker Trafiks Erhvervspris. Vi vandt desværre ikke, men vi er meget stolte af, at det store arbejde og de mange kræfter, som vi dagligt lægger i rådgivning om sikkerhed og udstyr, bliver værdsat af organisationer som Rådet for Sikker Trafik. Vi ser, at vores fokus på mere end blot en skarp pris, men også bevidstheden og involveringen i vores brugers sikkerhed, er faktorer, der også giver mening for vores kunder.
Rigtig mange virksomheder forstår vigtigheden af prioriteringen af ekstraudstyr, som øger sikkerheden, fx additiv fartpilot og lane assist, da det ofte også betyder penge sparet på både person- og bilskader.
Se vores nomineringsfilm her.
Køb eller lease brugt bil online!
Vi har igennem de seneste to år arbejdet med at digitalisere vores salg af tidligere leasingbiler på aldcarmarket.dk. Her har du mulighed for at sidde i sofaen i ro og mag og købe en bil. Vi tilbyder 360 graders view af alle biler, servicerapporter på bilen og close-up billeder af eventuelle skader (stenslag og små buler). Vi leverer bilen direkte til hoveddøren og tilbyder 14 dages fuld returret og 100 km gratis. Det betyder, at der er masser af tid til at ”sparke dæk” og rigtig få prøvekørt bilen.
En del af de tidligere firmaleasingbiler vil vi også release til private, derfor har vi det sidste halve år sat liv til vores second life-forretning, hvor vi altså releaser tidligere firmabiler til private. Ligesom resten af forretningen hos ALD carmarket kan kunden foretage hele bestillingen online og selvfølgelig med levering til hoveddøren.
Med aldcarmarket.dk har vi fået en salgskanal, der stiller helt andre krav til vores faglighed og kompetencer, end vi har været vant til; vi lærer hele tiden nyt om de uanede muligheder og om vores efterhånden mange online kunder og besøgende.
Besøg ALD carmarket og se det store biludvalg – leasing såvel som salg.
Hvad bringer 2019?
Mobilitet
CarSharing
I 2019 vil vi introducere et mobilitetskoncept under navnet ALD Carsharing. I første omgang som et pilotprojekt, der giver de virksomheder med puljebiler (biler uden tildelt bruger) en lettere administration via en app. På lidt længere sigt vil Carsharing udvikle sig til et rendyrket mobilitetskoncept, hvor puljebilerne kan lejes ud til medarbejdere i perioder, hvor bilerne ikke er optaget af erhvervskørsel. Et scenarie kunne være Morten, der er medarbejder, som ikke har bil, men som hver torsdag har brug for en bil, for at kunne hente sin datter fra ballet. Han får mulighed for at kunne leje en af virksomhedens biler til formålet. Al administration styres af en app. Det bliver på en og samme tid en medarbejdergode og besparelse på transportkontoen.
ProFleet
En anden løsning, som vi også lancerer i 2019 – og som også hører under vores mobilitetsfokus, er ProFleet. ProFleet er især et værktøj, som mange flådeadministratorer vil hilse velkommen. Det hjælper administratorerne til at holde styr på den pågældende flåde; hvor mange km har bilen kørt, hvor holder den henne lige nu, hvor meget kører den på literen – og kan kørslen tilrettelægges mere miljøskånsomt eller optimeres ift. tidsforbrug. ProFleet samler alle data om flåden – og man kan efterfølgende optimere herpå.
Online beregning af din kommende firmabil
Vi er også undervejs med flere online beregnere, der gør det muligt for vores kunder at konfigurere kommende biler ud fra bl.a. den bilpolitik, virksomheden har. På sigt kan man sagtens forestille sig et produkt, der åbnes op for, at kunder, såfremt de ønsker det, kan forestå hele leasingprocessen fra A-Z gennem et online værktøj som dette. Det er ikke med i første version, men vi har store ambitioner om at hjælpe vores kunder til at blive mere og mere selvhjulpne.
Grønnere bilpolitik
Den grønne dagsorden kommer vi ikke udenom i 2019. Særligt i vores rådgivning af bilpolitikken skinner dette igennem. Det er ingen hemmelighed, at dieselbiler, der generelt kører længere på literen end benzinbiler, også forurener mere end fx benzinbiler, og set fra både et økonomisk og miljømæssigt perspektiv er der god grund til at se ind i sine brugers kørselsforbrug. Kører de primært korte ture, køkørsel eller kørsel i byer, bør man muligvis vælge en hybrid, benzinbil eller evt. en elbil til sine brugere. Kører de derimod mange længere ture, er det økonomisk mest effektivt at vælge diesel. En tommelfingerregel hos os er, at breakeven benzin vs. diesel er 40.000 km om året i en VW Passat. Dvs. at hvis ens kørselsbehov er mere end 40.000 km om året, anbefaler vi som udgangspunkt en dieselbil.
Vi har mange spændende projekter i støbeskeen – ovenstående er blot et udpluk. Fælles for dem alle er, at de griber ind i effektivisering af forretningen, som skal gøre os mere digitale, mere grønne og meget mere drevet af vores kunders behov – også de behov, som kunderne endnu ikke er bevidste om. Vi glæder os til at dele proces og forløb med jer.
Er du nået hele vejen igennem ovenstående, fortjener du en ekstra glædelig jul og et lykkebringende nytår!