Artikler & Tips

11sep
2015

10 gode grunde til at lease firmabilerne - og 1 blind vinkel

10 gode grunde til at lease firmabilerne - og 1 blind vinkel

Skal du eje eller lease virksomhedens biler? Vi anbefaler – ikke overraskende – det sidste, men ret skal være ret: Der er også blinde vinkler ved billeasing, som kan gøre, at du ikke får det optimale ud af din aftale. I denne artikel har vi samlet de væsentligste grunde til at lease firmabilerne, uanset om bilflåden er på 3 eller 300 biler. Og så afdækker vi den mest almindelige blinde vinkel.

Business Danmark, der er fagforening primært for sælgere, gennemfører hvert år en undersøgelse af medlemmernes biler og kørselsmønstre. Den seneste viste, at flere end to tredjedele af firmabilerne er leasede. Det er der selvfølgelig en god grund til. Faktisk er der mange. Her får du de 10 vigtigste, som vi ser det:

Grund nr. 1: Bedre likviditet

Fordi du ikke køber bilerne, binder du heller ikke virksomhedens penge i bilflåden. Hermed styrker du likviditeten, da pengene så kan arbejde i virksomheden i stedet for at rulle rundt på landevejene. Dertil kommer, at virksomheden typisk kan spare på låneomkostningerne, fordi du kan få en billigere finansieringsrente.

Grund nr. 2: Sikkerhed i budgettet

Med en leasingaftale kender du udgifterne for virksomhedens bilflåde måned for måned. Det giver ro i budgetterne og eliminerer uforudsete udgifter på en post, der for mange virksomheder er både stor og uforudsigelig.

Grund nr. 3: Det nyeste udstyr uden investeringer

Leasingbiler har typisk det nyeste udstyr og den nyeste teknologi også inden for sikkerhed og brændstoføkonomi. Det giver kontante besparelser og pynter på virksomhedens CSR-regnskab og image. Og så giver det ikke mindst tilfredse firmabilister og medarbejdere.

Grund nr. 4: Leasingydelsen er fradragsberettiget

Leasingydelsen er fradragsberettiget i virksomhedens skatteregnskab som en ganske almindelig driftsomkostning. Når du vælger at lease firmabilerne konverterer du således den anlægsinvestering, det er at købe bilerne, til en løbende driftsudgift.

Grund nr. 5: One-stop-shop

Med den rette leasingpartner og den rette aftale har du en one-stop-shop for alt, hvad der har med virksomhedens biler at gøre. Rådgivning, service, brændstof, forsikring osv. Det betyder også, at du har alle udgifter til bilerne samlet på én månedlig faktura, og det giver et godt overblik.

Grund nr. 6: Serviceaftaler

Med en leasingaftale har du adgang til nogle fordelagtige serviceaftaler på dine firmabiler. Det er godt for både økonomien og for medarbejdernes tryghed og sikkerhed. Dit leasingselskab er som ejer af bilerne mindst lige så interesseret som dig i, at bilerne er godt serviceret og altid fungerer optimalt.

Grund nr. 7: Kompetent rådgivning

Én af de allerstørste fordele ved leasing af firmabilerne er måske den rådgivning, som både du og brugerne af bilerne får adgang til med den rette leasingpartner. Det kan være omkring alt fra virksomhedens bilpolitik og CSR over driftsøkonomi til gode kørevaner. Rådgivningen sikrer dig, at du får de helt rigtige biler til at dække netop din virksomheds og medarbejdernes behov – og at I får det optimale ud af dem.

Grund nr. 8: Interne besparelser

En god leasingpartner er ensbetydende med lettere administration af bilflåden. Det betyder, at du kan spare interne ressourcer og i stedet fokusere på virksomhedens kerneforretning.

Grund nr. 9: Tilfredse medarbejdere

For mange medarbejdere er firmabilen et vigtigt arbejdsredskab, og alt, hvad der vedrører den, skal fungere upåklageligt. Service, dækskift, autohjælp osv. Med en god leasingaftale samler du det hele ét sted, og sikrer desuden dine medarbejdere god rådgivning lige fra valget af bilen til den bedste udnyttelse af den. Når dine medarbejdere er tilfredse, er de både mere produktive og bedre ambassadører for virksomheden.

Grund nr. 10: Rapportering giver overblik

En god leasingpartner sikrer dig løbende rapportering og et konstant overblik over både økonomien og driften af bilflåden. Det giver både ledelsen, flådeadministratoren og brugerne mulighed for at reagere hurtigt, hvis noget ikke kører, som det skal.

Den blinde vinkel

Selvom de 10 grunde argumenterer for at lease virksomhedens biler frem for at eje dem, så er der også blinde vinkler, der kan betyde, at en ellers fordelagtig leasingaftale ikke altid bliver den fordel for virksomheden, den kunne være. Og de blinde vinkler kan vi lige så godt kaste lys over her, så du i hvert fald undgår at blive fanget i dem.

Selvom dit leasingselskab kan varetage stort set alt omkring virksomhedens bilflåde for dig, så er der alligevel nogle, som ikke helt kan slippe ansvaret og lægge det fra sig. Det er både ærgerligt og unødvendigt. Det betyder nemlig, at du går glip af en stor intern besparelse i form af ressourcer, der med garanti kan bruges på noget andet i virksomheden. Et leasingselskab er ekspert i det at drive bilflåder, og den ekspertise får du med i leasingaftalen og -ydelsen.

Leasingselskabet er med andre ord et mellemled, der virkelig kan skabe værdi i forhold til valg, administration og drift af virksomhedens bilflåde. Men det kræver, at du giver selskabet lov til at gøre det. Sørg for at udmønte de interne besparelser, som din leasingaftale giver mulighed for.

Og en enkelt myte om billeasing

Der er også myter omkring billeasing – eller i virkeligheden leasing generelt. Den mest almindelige er måske den, at virksomheden sender et dårligt signal, hvis den er nødt til at lease sit udstyr, som for eksempel firmabilerne. Men som undersøgelsen fra Business Danmark, som vi nævnte i starten, dokumenterer, så er den myte på vej til at blive manet helt ned under asfalten. Leasing af firmabiler er i dag en fuldt ud accepteret del af det at drive en virksomhed. Faktisk er det endda en særdeles fornuftig måde at gøre det på.

Du kan hente den seneste udgave af Business Danmarks årlige undersøgelse Trafik og Bil her.

Bidragsyder:
Henrik Mørup, Sales Manager Vest, ALD Automotive
Henriks omfattende erfaring gør ham til en kompetent sparringspartner og rådgiver omkring flådestyring, overblik og effektivisering. Det sikrer kunderne komplet mobilitet.