Artikler & Tips

25feb
2016

Sådan styrer du firmabilerne uden om uheldsstatistikken

Sådan styrer du firmabilerne uden om uheldsstatistikken

Det kommer næppe bag på nogen, at for høj fart, uopmærksomhed og alkohol er blandt de hyppigste årsager til trafikulykker. Men selvom vi kender årsagerne til uheldene, sker der stadig alt for mange af dem. De virksomheder, hvis medarbejdere dagligt kører tusindvis af kilometer på de danske veje, har både en særlig forpligtelse og en oplagt mulighed for at være med til at nedbringe antallet af uheld. Her fortæller vi, hvad både virksomheder og medarbejdere blandt andet kan gøre for at styre uden om uheldsstatistikken.

Se dig for! Vi lærer det alle sammen. Lige fra vi som helt små begynder at færdes i trafikken på både to ben og to hjul. Alligevel er det som om børnelærdommen går i glemmebogen, når vi som voksne bliver sluppet løs på fire hjul.

Uopmærksomhed, fart og alkohol topper listen

For uopmærksomhed er stadig blandt de hyppigste årsager til trafikulykker. Faktisk viste en analyse, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) offentliggjorde i 2014, at uopmærksomhed er en medvirkende årsag i næsten halvdelen af alle ulykker. Analysen omfattede 291 trafikulykker, og den viste også – ikke overraskende – at faktorer som for høj fart og alkohol er blandt de andre årsager, der ofte spiller en afgørende rolle for, hvad der går galt. Og graden for hvor galt det går.

Som sagt kommer det nok næppe som en overraskelse. Men når nu vi ved bedre, hvad får os så til alligevel at friste skæbnen og øge risikoen for uheld ved for eksempel at køre for stærkt? “Fordi vi kommer hurtigere frem”, tænker du måske. Og det er selvfølgelig rigtigt. Men tidsgevinsten ved at køre for stærkt er til at overskue. Hvis du fx kører 100 km/t i stedet for de tilladte 80 km/t på en 10 km lang strækning med vejarbejde, sparer du halvandet minut. En minimal besparelse, der til gengæld både kan blive dyr og – i værste fald – fatal.

Skadesstatistikken sladrer – top 10 over skader

Hos ALD forsikrer vi selv en stor del af vores kunders biler, og i statistikken for forsikringsskader kan vi nemt underbygge Havarikommissionens undersøgelse. Herunder ses en top 10 over skader for 2015, hvor føreren af bilen er ansvarlig. På en klar førsteplads med langt ned til den næste på listen ligger de rene uopmærksomhedsskader. Skader som ikke nødvendigvis har været farlige for andre, men som kunne have været undgået, hvis opmærksomheden havde været på at køre bil og intet andet. Flere af de andre på listen kan også betegnes som uopmærksomhedsskader, og disse kan have mere alvorlig karakter, da der er en modpart involveret.

uopmærksomhedsskader...

Hvad er det, der stjæler vores opmærksomhed?

Ifølge Rådet for Sikker Trafik foregår hele 70 % af de ting, der tager vores opmærksomhed, inde i bilen mens vi kører. Dette er typisk:

  • Vi læser/skriver SMS'er eller taler i telefon. Selv håndfri tale kan flytte vores opmærksomhed fra vejen
  • Vi indstiller radio, aircondition eller navigation
  • Vi samler ting op fra gulvet eller tager noget i handskerummet
  • Vi spiser eller drikker
  • Vi tager os af urolige børn eller taler med medpassagerer
  • Vi er stressede og har tankerne et helt andet sted
  • Kigger du på din telefon i 4 sekunder, mens du kører 80 km/t, fx for at læse en SMS, så svarer det til at køre 89 meter med en pose over hovedet.

Trafikkaos eller trafikpolitik

Har du selv eller din virksomhed mange skader på bilerne, så kan det være en ide at sætte fokus på problemet ved at lave en trafikpolitik, som alle kollegaer opfordres til at tage alvorligt. På den måde tager alle et ansvar ved at forsøge at minimere farlige situationer i trafikken. Hvis bilerne ovenikøbet kører med logo på, så bliver virksomhedens medarbejdere gode ambassadører i trafikken. Derudover kan der selvfølgelig være penge at hente ved at benytte forsikringen mindre.

I dag er der også mange former for sikkerhedsudstyr til bilerne, men ofte er det kun det mest nødvendige, der medfølger som standard. Mange producenter tilbyder fx vognbane-assistent, baksensor/-kamera og nødbremsesystem som ekstraudstyr, men da der jo oftest er en begrænsning på pengepungen og bilpolitikken, så har disse ting tendens til at vige for alufælge og navigation. Man kunne som virksomhed overveje at gøre en udvidet sikkerhedspakke til standard på firmabilerne.

Hvad kan du selv gøre? 10 gode råd til sikker færdsel

Der er dog mange og egentlig ret simple ting, man selv kan gøre for at blive en bedre og mere sikker bilist. Vi anbefaler disse 10 gode råd:

  • Sid med let bøjede arme ikke for tæt ved rattet
  • Sid så opret som muligt
  • Hovedstøtten skal være indstillet så overkanten flugter issen, og hovedet sidder så tæt på hovedstøtten som muligt – et par centimeter mellem nakke og hovedstøtte
  • Indstil selens højdejustering højt. Hellere selen tæt på halsen end for langt ude på skulderen
  • Hvis du ser, at du ikke kan undgå at blive påkørt bagfra, så pres hovedet mod hovedstøtten, se lige frem og bøj let i armene
  • Lad ikke løs bagage ligge i kabinen
  • Hold sikker afstand til forankørende
  • Se langt frem og lad blikket vandre
  • Se trafikken som helhed og se risikomomenter
  • Sørg for at have en udvej og for at blive set – øjenkontakt

Læs mere her på sikkertrafik.dk

Vi sidder klar

Har du brug for råd og vejledning til at nedbringe skader fx via en trafikpolitik eller ønsker at tale om sikkerhed eller forsikring, så kontakt gerne vores Insurance Manager, Birgitte Skaarup, på telefon 3355 8062 eller på birgitte.skaarup@aldautomotive.com.

Bidragsyder:
Birgitte Skaarup, Insurance Manager, ALD Automotive
Birgitte sidder med ansvaret for vores forsikringsafdeling, hvilket hun har gjort i 15 år. Hun sikrer, at vi kan tilbyde de rette forsikringsprodukter til vores kunder, og at kunderne får den rette hjælp i afdelingen, når skaden er sket.

Kilder: ALD Automotive, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Havarikommissionen for vejtrafikulykker, FDM