Artikler & Tips

19dec
2015

Sådan undgår du skatteulykker i firmabilen

Sådan undgår du skatteulykker i firmabilen

Måske har du haft en leaset firmabil i årevis? Måske har du lige fået tilbudt en? Men ved du, hvordan du styrer den sikkert igennem din selvangivelse? Vi giver dig den direkte vej, så du undgår piskesmæld i form af restskat og andre ulykker, og så viser vi dig, hvordan du – forholdsvis – nemt kan regne ud, hvad firmabilen koster dig pr. måned. Indrømmet. Det er en lille smule teknisk, men det er vigtig viden, og vi har forsøgt at gøre det så forståeligt som muligt.

Der er mange fordele ved en leaset firmabil – både for virksomheden og den medarbejder, der får bilen stillet til rådighed. Det er nemt og bekvemt, og der kan være penge at spare for begge parter. Det kræver dog, at både virksomheden og medarbejderne ved, hvordan bilen skal manøvreres ad skattelovgivningens snoede veje. Så her får du et overblik over de sving og regler, du skal være opmærksom på.

Mere bil for pengene

Som medarbejder skal du betale skat af din firmabil, hvis du også har den til rådighed privat. Biler er såkaldt skemabeskattede. Det betyder, at du betaler skat af det, bilen er handlet til. Altså skat af det, som bilen ville koste, hvis du selv gik ned til en forhandler og købte den. Og dog! For her viser sig typisk én af fordelene ved at have en leaset firmabil. Leasingselskabet kan nemlig købe bilen betydeligt billigere, end både privatpersoner og enkelte virksomheder. Med andre ord: Du får mere bil for pengene. Vi har skrevet et helt blogindlæg om virksomhedens fordele ved at lease firmabilerne frem for at eje dem. Det kan du læse her.

Beskatningsgrundlaget

Når virksomheden har leaset en bil til en medarbejder, skal medarbejderen have oplyst beskatningsgrundlaget. Det er ganske vist virksomheden, der helt automatisk tilbageholder den skat, medarbejderen skal betale af den fri bil. Men beskatningsgrundlaget er vigtigt at kende for medarbejderen, fordi det kan bruges til at regne ud, hvor meget bilen påvirker nettolønnen – altså hvor meget mindre medarbejderen får udbetalt hver måned.

En firmabil beskattes med 25% af skatteværdien op til kr. 300.000 og 20% af den resterende værdi. Hertil kommer der beskatning af den grønne ejerafgift.

For en typisk firmabil, Ford Mondeo 2,0 stationcar med automatgear og lidt ekstraudstyr, er den månedlige personlige beskatning efter skat (nettobeløbet) under 4.000 kr. per måned. Regnestykket ser sådan her ud:

Beskatningsgrundlag (skatteværdi): 387.986,-

25 % beskatning af de første 300.000: 75.000,-

20 % beskatning af værdien over 300.000: 17.597,-

I alt til beskatning pr. år: 92.597,-

I alt til beskatning pr. måned: 7.716,-

Men regnestykket slutter ikke her …:

Grøn ejerafgift (årligt) 1.780,-

Beskattes med faktor 1,5 (1,5 * 1.780,-): 2.670,-

Månedlig beskatning af grøn ejerafgift: 223,-

Bilens totale skatteværdi, som brugerens månedlige nettobeskatning skal beregnes af, er altså 7.939,- (7.716 + 223).

ALT inklusiv

Hvis vi regner med en trækprocent på 45 % og også tager højde for AM (arbejdsmarkedsbidraget) på 8 % betyder det, at bilen i eksemplet koster netto 3.922 kr. om måneden (8% af 7.716 = 635 + 45% af (7.939-635) = 3.287). Eksemplet gælder, når der er tale om såkaldt fri firmabil og ikke en bruttolønsordning, hvor medarbejderen får en reduktion i sin løn.

Og hvis du nu som medarbejder sidder og tænker: “Av! Mange penge. Kan det overhovedet betale sig for mig at have en firmabil?” så husk at tage dette med i dine overvejelser: Det er alt inklusiv – værditabet, finansieringsomkostninger, brændstof, forsikring, dæk, service og vedligeholdelse, grøn ejerafgift, andre driftsomkostninger. ALT! Virksomheden betaler det hele. Medmindre virksomheden og medarbejderen aftaler andet, og det kommer vi til nu.

Husk fradragene

For hvis du som medarbejder selv skal betale nogle af udgifterne til bilen, så kan din egenbetaling trækkes fra i beskatningsgrundlaget. Det kan eksempelvis være, at du vil lease en bil, der er dyrere, end den økonomiske ramme, virksomheden har givet, eller at du selv skal betale brændstoffet, hvis du bruger bilen til at køre på ferie i udlandet. Det afgørende er, at virksomhed og medarbejder har lavet en fast og skriftlig aftale om egenbetaling.

For at få fradrag, er det selvfølgelig vigtigt, at egenbetalingen sker med beskattede midler – altså af den løn, medarbejderen har fået udbetalt. Hvis aftalen eksempelvis betyder, at medarbejderen selv skal betale for brændstof i udlandet, skal medarbejderen aflevere de originale bilag til virksomheden, der indtægtsfører beløbet som medarbejderens egenbetaling. Derved sparer medarbejderen skat på brændstoffet.

Medarbejderens fradrag i beskatningsgrundlaget for eventuel egenbetaling gælder leasingydelsen og driftsomkostninger. En lille spidsfindighed i den forbindelse er, at betaling af vejafgifter (både ind- og udenlandske) ikke er er en driftsomkostning der knytter sig til bilen og kan derfor ikke modregnes i beskatningsgrundlaget, hvis man som medarbejder selv skal betale dem.

Husk forskudsopgørelsen, hvis du skifter firmabil

I virkeligheden er der ikke ret meget, medarbejderen selv skal sørge for omkring firmabilen – heller ikke når det gælder beskatning. Og det er naturligvis også én af pointerne ved netop at have en firmabil: Mindre bøvl!

Der er dog lige en ekstra ting i forhold til det skattemæssige, som er vigtig at vide for brugeren. Beskatningen af bilen falder fra 100 % af skatteværdien i de første 36 måneder (fra 1. indregistreringsdato) til 75 % derefter. Det er selvfølgelig vigtigt at huske på selvangivelsen, hvis altså man som bruger har bilen i mere end 36 måneder, og det er langt fra usædvanligt. Mange leasingkontrakter er nemlig på 48 måneder. Så husk at ændre din forskudsopgørelse, hvis du har den samme leasingbil i mere end 3 år eller du skifter fra en gammel bil med 75% beskatning til en ny med 100% beskatning.

Du er altid velkommen til at spørge

Skattelovgivningen er ikke nem, men vi har forsøgt at forklare det, så godt vi kan. Synes du imidlertid stadig, det er lige så uoverskueligt som en mandag morgen på Køge Bugt-motorvejen, så skriv eller ring til os. Så hjælper vi naturligvis.

Bidragsyder:
Kasper Hansen, Chief Accountant, ALD Automotive
Både kolleger og kunder nyder godt af Kaspers økonomiske indsigt og ekspertise. Han rådgiver internt om skattespørgsmål, moms og andre spidsfindigheder.