Hvorfor vælger flere virksomheder at skifte til elektriske bilflåder?
”Det skyldes virksomhedernes ønske om at køre elektrisk og behovet for at opfylde ESG-rapportering, som allerede er et krav hos mange store virksomheder, og som bliver udrullet til flere virksomheder i de kommende år. Desuden er TCO (Total cost of ownership) lavere ved elbiler sammenlignet med diesel- og benzinbiler, og det gør elbilerne økonomisk attraktive. Derudover har et større udvalg af elbiler i middelklassen øget interessen for elektriske bilflåder.”
Manglende ladeinfrastruktur blev førhen ofte nævnt som en grund til ikke at vælge en elbil. Hvordan vurderer du ladeinfrastrukturen i dag?
”Infrastrukturen til elbiler er blevet kraftigt udbygget, og antallet af ladestationer vokser faktisk hurtigere end antallet af elbiler. Bekymringen om at skulle holde i kø for at lade mødte vi for to år siden, men den er mindre relevant nu. Der er nu mere end 21.000 offentlige ladepunkter i Danmark, og dette tal stiger konstant. Det er vigtigt, at udbygningen fortsætter, så folk vælger elbiler uden bekymring for ladesituationen.”
Der er ingen tvivl om, at vi er langt med den teknologiske udvikling inden for elbiler. Hvad med elektriske varevogne?
”Andelen af elbiler på varevognsmarkedet stiger, men vi oplever fortsat en del kunder som er bekymrede for rækkevidden, som begrænses af batteriets størrelse og bilens lasteevne. Flere virksomheder vil gerne være mere miljøbevidste og vælger elektriske varevogne til de af deres brugere der har faste kørselsmønstre. Prisen er dog højere end for konventionelle varevogne. Det kan tilmed være en udfordring, hvis varevognen skal holde stille for at lade i arbejdstiden på for eksempel en byggeplads eller hos en kunde hvor der ingen lademuligheder er. Vi forventer, at udviklingen vil fortsætte, men der er stadig behov for forbedringer, især i rækkevidde og omkostninger.”
Oplever du modstand fra kunderne mod anskaffelse af elbiler?
”Modstanden mod elbiler kommer ofte fra dem, der ikke har prøvet en. Nogle folk, der kører mange kilometer dagligt, tror de skal lade i en halv time fra 20 % på batteriet til 80 %. Men hvis man kun har 100 kilometer hjem, behøver man måske kun at lade i 10 minutter. De færreste kører 600 kilometer dagligt, og med en ladestander derhjemme kan man starte dagen med et fuldt opladet batteri. Og så er der dem, der bekymrer sig om at køre sydpå én gang om året. I min optik er det netop, når man har ferie, at man har tid til at holde ind og lade bilen. Jeg har selv kørt sydpå, og det er faktisk rart med pauserne. Alle os med børn ved, at de alligevel skal på toilettet hver anden time.”
Oplever I stadig, at rækkeviddeangst er en barriere for at skifte fra benzin- til elbil?
"Rækkeviddeangst er ikke længere et stort problem for vores kunder. At skifte til elbil kræver en ændring i ens mindset og i starten lidt mere planlægning. For dem, der sidder på kontor det meste af dagen, er rækkeviddeangst mindre relevant, især dem, der har mulighed for opladning på arbejdspladsen. Ekstra planlægning er kun nødvendigt ved længere ture og man finder hurtigt ud af vores ens favorit ladestation er."
Hvilken retning tager udviklingen af elbiler teknologisk set?
”De nye bilmodeller, der er i støbeskeen, kommer med større batterier, længere rækkevidde og hurtigere opladningstid. Men når vi taler om rækkevidde, er spørgsmålet, hvor meget der er nødvendigt. Mange bilproducenter fokuserer nu på hurtigere opladningstider frem for ekstremt lange rækkevidder. Hvis man kan oplade hurtigt, bliver behovet for længere rækkevidde mindre vigtigt. Men dette stiller selvfølgelig krav til infrastrukturen og strømforsyningen til ladestationerne. Der er også planer om flere mindre, prisvenlige elbiler fra producenter som Tesla, Volkswagen og andre, hvilket er vigtigt, da ikke alle har råd til eller behov for de større elbiler. Markedet for små elbiler er endnu ikke stort, men det kan ændre sig, når produktionen stiger, og priserne falder. Vi forventer at se disse biler i 2025-2026."
Udviklingen inden for elektrisk mobilitet er gået stærkt de sidste par år. Hvor vil du vurdere, vi er om fem år?
”I Danmark kommer vi til at se langt flere elbiler på vejene, end vi gør i dag. Bilproduktionen af elbiler er steget, mens salget stagnerer i Sydeuropa, hvilket skaber en overproduktion af elbiler. Disse overskydende biler forsøges solgt i Norden, hvilket (forhåbentligt) kan resultere i lavere priser her, da bilproducenterne skal opfylde EU's CO2-krav for at undgå store bøder. Disse krav skærpes yderligere fra 2025. Derudover forventer vi, at der kommer teknologier som Vehicle to Grid (V2G), hvor man kan bruge bilens batteri til at levere strøm til husstanden eller andre formål. Det kræver dog specielle ladebokse, som de færreste har i dag. Men teknologien er der, og den kan både hjælpe med at balancere elnettet og optimere energiforbruget.”
Det er positivt, hvor mange elbiler, der allerede er på vejene, men der er stadig meget arbejde foran os. Har du et afsluttende råd til dem, der stadig er i tvivl om at skifte til elbil?
"Til dem, der stadig er i tvivl om at skifte til elbil, vil jeg sige, at selv hvis man kører op til 50-60.000 kilometer om året, betyder det mindre end 300 kilometer om dagen fordelt på 200 arbejdsdage. De fleste elbiler, især dem vi sælger, kan nemt klare den distance. Så bekymringer om rækkevidde bør ikke være en barriere."
ALD Electric
Hvis du er interesseret i at høre mere om erhvervsleasing af elektriske biler, står vi altid til rådighed med rådgivning om elektriske mobilitetsløsninger. Du kan kontakte vores eksperter via mail til salg.dk@aldautomotive.com eller på +45 33 55 80 00.
Læs mere om ALD Electric her.