Når det kommer til elbiler, er rækkevidde en af de mest afgørende faktorer, både for privatpersoner og erhvervskunder.
Men hvordan præsterer elbilerne under de reelle forhold, som vi møder på vejene i hverdagen?
NAF (Norges Automobil-Forbund) og Motor har endnu en gang gennemført deres sommer-rækkeviddetest, hvor de sætter fokus på, hvordan elbiler klarer sig under virkelige, norske vej- og vejrforhold.
Resultaterne giver et godt indblik i, hvad du kan forvente, når du kører på de nordiske småveje, hvor vejret kan være omskifteligt.
I alt blev 26 elbiler testet, men ikke alle er tilgængelige i Danmark, så vi har udeladt disse fra vores oversigt. Du kan finde listen og dykke ned i udvalgte resultater her.
Regnvejr går hårdt udover rækkevidden
NAF og Motor afholder to store rækkeviddetests hvert år: En om vinteren og en om sommeren.
Disse tests, kendt som "El Prix", adskiller sig fra de officielle WLTP-rækkeviddetests, da de ikke er videnskabeligt standardiserede, men derimod afspejler de faktiske forhold, som bilister møder i det daglige. Bilerne testes på norske veje, hvor vejret blandt andet kan være en faktor for bilens ydeevne.
Selvom årets sommertest fandt sted i en periode, hvor man normalt ville forvente varme og tørre forhold, var vejret alt andet end stabilt. Temperaturen varierede mellem kølige 2 grader og 17 grader, og især den første halvdel af testen blev præget af kraftig regn.
Dette påvirkede naturligvis bilernes præstationer, og flere modeller havde kortere rækkevidde end forventet. NAF’s hypotese er, at det netop var den voldsomme regn, der trak rækkevidden ned på flere af bilerne.
Årets Bil i Europa kører længst
For dem, der overvejer en ny firmabil og har brug for en model med lang rækkevidde, er der gode nyheder. Renault Scenic E-Tech 100% electric, som blev kåret til Årets Bil i Europa 2024, klarede sig bedst i årets test.
Den kørte 563 km, før batteriet løb tør, og viste sig dermed som den absolutte topscorer blandt de testede biler. Denne præstation gør den til et stærkt bud for dig, der ønsker en pålidelig familiebil med stor rækkevidde.
Desuden var afvigelsen fra dens opgivne WLTP-tal kun -10 %, hvilket understreger bilens effektivitet selv under kedelige vejrforhold.
Renault Scenic E-Tech formåede endda at slå tidligere års hyppige vindere, Tesla Model Y og Model 3. Tesla Model Y præsterede dog stadig flot med en rækkevidde på 528 km, hvilket svarer til en afvigelse på -12 % fra sin officielle rækkevidde på 600 km.
Mini Countryman kører mere end lovet
Selvom mange elbiler har svært ved at leve op til deres WLTP-tal under reelle forhold, var der en bil, der ikke blot levede op til forventningerne, men overgik dem.
Mini Countryman havde den mindste afvigelse fra WLTP i testen og formåede endda at køre 4 % længere end det, som producenten havde lovet.
Selvom Mini Countryman ikke har den største rækkevidde blandt de testede biler, er det imponerende, at den leverer mere, end specifikationerne antyder.
Volvo og VW skuffer
På trods af at nogle modeller imponerede, var der også skuffelser i årets test. Volvo EX30 og VW ID.7 77 kWh var blandt de biler, der underpræsterede.
Forventningerne til de to populære modeller var høje, men Volvo EX30 havde en afvigelse på -22 % fra sin opgivne WLTP-rækkevidde, mens VW ID.7 77 kWh skuffede med en afvigelse på hele -29 %.
Hvis du vil udforske alle resultaterne i detaljer, kan du finde dem på NAF’s hjemmeside, hvor du også kan læse mere om deres lynopladningstests.
Skal du have en ny elektrisk firmabil?
Vores rådgivere er altid klar til at hjælpe dig, så du bliver bedre rustet til at træffe beslutninger om at indtænke elbiler i bilflåden og bilpolitikken.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med den elektriske omstilling af bilflåden.