Når man kigger ud over en parkeringsplads i Danmark, så er der ikke meget spræl i farverne på bilerne. Vi vælger de klassiske og neutrale farver, som er lette at sælge videre, og som ikke ”råber op” i gadebilledet. Det samme ville udlændinge nok konstatere om vores påklædning, så det hænger muligvis sammen med vores skandinaviske hang til det enkle og neutrale.
Vi har testet hvilke farver, der hitter hos firmabilssegmentet i Danmark, og sammenholdt med en europæisk rapport om de mest populære bilfarver generelt - og der er farveforskel.
Hvid hitter i Europa
Vi har spurgt vores kunder, hvilken bilfarve de foretrækker, og det har knap 700 firmabilsbrugere svaret på. Tidligere på året udgav tyske BASF en rapport over bilfarver, som de laver hvert år på europæisk plan. BASF er en af verdens største producenter af autolakering. Her er hvid blevet klart den mest populære farve, og den udgør nu 30 % alle solgte farver på nye biler i Europa. De næste i rækkefølgen er sort (19 %), grå (16 %) og sølv (13 %).
En sikker vinderfarve i firmabilssegmentet
I firmabilssegmentet er hvid skubbet ned på en 3. plads med kun 14 % popularitet. En klar vinder er sort med 27 % af stemmerne efterfulgt af mørkegrå med 17 % og dernæst mørkeblå. I bunden af vores undersøgelse ligger champagne/guld som den mindst eftertragtede farve. Toppen er dermed domineret af mørke, klassiske farver, hvilket harmonerer godt med BASF’s undersøgelse, som viser, at det ofte er små biler, der vælges i lyse og forskellige, nogle gange mere vovede, farver, hvorimod de mørkere farver er mere populære til de store biler og i premiumsegmentet.
Se alle farverne fra vores undersøgelse her (i %):
1. Sort |
27 |
2. Mørkegrå |
17 |
3. Hvid |
14 |
4. Mørkeblå |
10 |
5. Sølvgrå |
9 |
6. Rød |
8 |
7. Mellemgrå |
7 |
8. Anden farve |
5 |
9. Champagne/guld |
3 |
Kilde: ALD Automotive 2016
Se BASF' farverapport her