Nyheder

16mar
2017

Crossovers går i hjertet på firmabilsbrugere – stor stigning i efterspørgslen på de høje biler

Crossovers går i hjertet på firmabilsbrugere – stor stigning i efterspørgslen på de høje biler

Crossovers og SUV’er stormer frem og ses mere og mere i gadebilledet. Denne hybrid mellem en almindelig bil og en firehjulstrækker taler til mange - også firmabilsbrugere - og stort set alle bilmærker har i dag en eller flere versioner på markedet. Senest er Skoda røget med på bølgen med Kodiaq, som netop har ramt DK, og Audi har netop relanceret Q5 samt lanceret den helt nye og mindre Q2. Få her et overblik over den populære biltype og se hvordan den rykker frem.  

En firmabil i vækst

SUV’er og crossovers vinder kraftigt frem blandt danskere med firmabil. Igen – for før finanskrisen var de store, høje biler også i stigning, men efterspørgslen døde brat, da økonomien pludselig blev stram. I dag har økonomien det bedre, og bilerne er også blevet langt mere miljøvenlige og mere kompakte.

Fra 2013 til 2016 er andelen af dette segment i ALD Automotives flåde steget med 180 % svarende til en årlig vækst på 41 %. Ingen anden biltype har vækstet så meget på så kort tid, og det vidner om den store popularitet. Væksten hænger naturligvis tæt sammen med, at udvalget af biler også stiger. Der kommer nye modeller til, og eksisterende modeller redesignes og blander sig igen, så der for alvor er noget for enhver smag.

Hvilke modeller hitter?

På vores top 10 ligger to biler i toppen, som tager udgangspunkt i samme platform. Den evigt populære Qashqai har en stærk førerposition efterfuldt af den franske pendant, som blev lanceret forrige år. Biler, som tiltaler mange, og som er økonomisk tilnærmelige. Resten af listen er et mix af store og små, dyre og billige.  

  1. Nissan Qashqai
  1. Renault Kadjar
  1. Volvo XC60
  1. Audi Q5
  1. Honda CR-V
  1. Mazda CX-5
  1. Nissan X-Trail
  1. VW Tiguan
  1. Ford Kuga
  1. Audi Q3


SUV eller crossover, hvad er forskellen?

Definitionen er ikke knivskarp på, hvad der er hvad, og begge betegnelser bruges i flæng om de samme biler. Men der er nogenlunde bred enighed om, at en crossover hører til de mindste og mellemstore i kategorien, altså dem der minder mest om en almindelig personbil, men er hævet og har fået større hjulkasser. Eksempler på kompakte crossovers er Mazda CX-3, Renault Capture, Audi Q2, Fiat 500X, BMW X1 og Nissan Juke.

Betegnelsen bliver mere mudret, når vi kommer blandt de mellemstore og store biler i kategorien, hvor betegnelsen svinger mellem SUV og crossover. Her ser vi Nissan Qashqai, Audi Q5, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Kia Sportage, Honda CR-V, Mazda CX-5, Hyundai Tucson, SEAT Ateca og VW Tiguan. Især de større crossovers er populære som firmabiler, fordi de har al den plads, som en stationcar tilbyder, men med attituden fra en firehjulstrækker (uden nødvendigvis at have det) og et højt udsyn.

Med en SUV er vi i virkeligheden helt oppe ved de meget store biler, ofte med firehjulstræk og stor motorstyrke, der kan trække tungt eller forcere en pløret mark. De fleste kører dog rundt i byerne og på landevejene og er tilpasset en sådan livsstil, måske lige bortset fra størrelsen, som gør det vanskeligt at finde en p-plads... I den kategori ser vi Audi Q7, Porche Cayenne, Land Rover Range Rover, Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, Volvo XC90 og Mercedes Benz GLS-klasse.

Alligevel vinder betegnelsen SUV frem som en samlet kategori for alle de beskrevne biler, dog nogle gange undtaget de små, kompakte crossovers. Kært barn har mange navne. Og vi reagerer på dem alle.

Hvad tiltaler os ved de høje biler?

Lidt attitude og coolness ved bilen vejer bestemt tungt hos mange firmabilsbrugere, og man giver gerne lidt ekstra for det, hvis det er muligt inden for rammen. Om man så er til den sporty attitude eller ”stor bil”-attitude varierer. Til sidstnævnte er crossovers helt perfekte, for de giver følelsen af styrke og ”her kommer jeg” uden alle ulemperne ved de helt store modeller, som både fylder og forurener mere. Prisen er selvfølgelig også en vigtig faktor, for prisniveauet på crossovers er en del lavere end de helt store SUV’er, men dog lidt højere end de klassiske stationcars.

Man betaler lidt ekstra for at komme op i højden, men til gengæld får man masser af rummelighed og komfort, og bilen vil sjældent være en hindring for noget som helst.

Vil du vide mere?

Du er meget velkommen til at kontakte vores Car Advisors for mere viden om crossovers og SUV’er samt beregninger på 3355 8140 eller salg.dk@aldautomotive.com