Flere bilmærker sænker nu priserne på benzinbiler. Sammen med bedre benzinmotorer betyder det, at man som firmabilist nu kan køre helt op til 60.000 km om året, hvor benzin vil være billigere end diesel. Det er mere end dobbelt så langt i forhold til tidligere, viser en ny undersøgelse fra ALD Automotive, der er et af Danmarks største leasingselskaber. Også privatbilisterne vil få gavn af de lavere priser på benzinbiler. Dermed vil bevægelsen væk fra dieselbiler ske meget hurtigere og blive mere dramatisk end hidtil antaget, vurderer ALD Automotive.
Dieselbiler har hidtil været billigst at køre i for de fleste danske bilister med et stort kørselsbehov. Men det er slut nu, viser en opgørelse fra ALD Automotive, der er et af Danmarks største leasingselskaber. Det skyldes især at flere bilimportører nu sænker priserne markant på benzinbilerne. ALD Automotive ser den såkaldte dieselgate som den afgørende faktor for skiftet.
- Bilfabrikkerne har set skriften på væggen. I dag vil de sælge benzinbiler, og vi ser nu, at vi får tilbud på benzindrevne biler, som vi slet ikke fik før. Det kommer bilisterne til gode, og det vil i høj grad påvirke deres valg, siger Michael Jensen, Commercial Director i ALD Automotive.
Efter at snyd med dieselmotorernes udledninger blev afsløret, er både de økonomiske og miljømæssige fordele ved den ellers højt besungne dieselmotor blegnet kraftigt. Samtidig har bilfabrikkerne gjort benzinmotorerne betydeligt mere effektive. Gennem kombinationen af små motorer med effektiv turboteknologi kører benzinbilerne nu op til 25 procent længere på literen.
- Bilfabrikkerne har arbejdet med ekspresfart siden dieselgate på at udvikle bedre benzinmotorer. Det er blevet til stor fordel for økonomien i benzinbilerne, ligesom det er en gevinst for miljøet, siger Michael Jensen, ALD Automotive.
Benzin er nu billigst op til 60.000 km
I en sammenligning, som ALD Automotive har foretaget, er den samlede økonomi ved en af de populæreste firmabiler, en VW Passat, nu så meget bedre i benzinversionen, at man kan køre helt op til 40.000 km om året, før dieselmodellen bliver billigere. For en anden af de populære tyskere, en Opel Insignia, skal man nu helt op på at køre 60.000 km om året eller mere, før diesel er billigere end benzin. Det er mere end dobbelt så langt i forhold til tidligere.
Bilfabrikkerne er ligeledes presset af, at flere udenlandske storbyer nu indfører en række forbud mod at køre med dieselbiler. Også Københavns miljøborgmester har for nylig talt varmt for et delvist forbud mod dieselkørsel i hovedstaden.
- Vi skal rådgive vores kunder til at vælge den mest tidssvarende og økonomiske teknologi til at løse deres mobilitetsbehov. Her kommer benzinbiler til at spille en langt større rolle. Alt peger nu på en bevægelse væk fra diesel, som bliver dramatisk og langt hurtigere, end vi har kunnet forestille os, siger Michael Jensen, ALD Automotive.
Privatbilister får gavn af prisfald
Også privatbilisterne får gavn af de lavere priser, som leasingselskaberne nu får bilerne tilbudt til.
- Det er jo en kendt sag, at når de nye og lavere beskatningsværdier bliver offentliggjort i annoncer, så har man som privatbilist et nyt forhandlingsgrundlag, når man står hos bilforhandleren. Det giver mulighed for en lavere pris, når man skal købe ny bil, vurderer Michael Jensen, ALD Automotive.
Tilsvarende forudser ALD Automotive, at brugtvognsprisen vil blive lavere end i dag, når de nye benzinbiler kommer til salg som tidligere leasingbiler.
Kontakt:
Michael Jensen, Commercial Director, ALD Automotive A/S – 53 61 85 89
Download beregning af økonomi for VW Passat og Opel Insignia (diesel og benzin)