Nyheder

19dec
2023

Regulering af beskatning og miljøtillæg pr. 1. januar 2024

Regulering af beskatning og miljøtillæg pr. 1. januar 2024

Som et led i den grønne vejtransportaftale fra 2020, hvor ambitionen er at få 1 million grønne biler på vejene, grønnere brændstoffer og en kraftig CO₂-reduktion frem til 2030, kommer vi pr. 1 januar 2024 til at se en regulering af beskatning, tillæg og afgifter i overensstemmelse med aftalen.

 

Hvordan ser ændringerne ud?

Rente af restafgiften

I 2023 så vi en stigning i renten for restafgift, og den 1. januar 2024 vil der ske en yderligere forhøjelse af rentesatsen. Renten var i 1. halvår 2023 på 2,3 % og i 2. halvår 2023 på 4,4 %, mens renten stiger til 5,5 % i første halvår af 2024.

 

Ændring i beskatningsprocenten

I 2024 kommer der igen ændringer i beskatningsprocenten, som afhænger af, om bilens værdi er over eller under 300.000 kr. I 2024 er beskatningsprocenten følgende:

  • 23 % af bilens værdi op til kr. 300.000 kr. (23,5 % i 2023)
  • 22 % af bilens værdi der overstiger kr. 300.000 kr. (21,5 % i 2023)

 

Miljøtillæg

Miljøtillægget er de seneste år steget gradvist, så det bliver dyrere at køre benzin- eller dieselbil i forhold til elbil. Det skal nævnes, at elbiler er omfattet af et miljøtillæg dog ikke i samme beløbsstørrelser. Miljøtillægget stiger fra 450 % i 2023 til 600 % i 2024. Læs mere om periodiske afgifter her.

 

Bundfradraget fastfryses

Regeringen har som en del af Finansloven 2024 afsat 200 mio. kr. til at udskyde den planlagte afgiftsstigning på elbiler. Det var planen, at afgiften på elbiler skulle stige i det nye år som led i den trinvise indfasning af registreringsafgift for nulemissionskøretøjer, men det sker ikke. I stedet fastfryses bundfradraget for nulemissionsbiler og fastholdes på det nuværende niveau i 2024 og 2025.

Fastfrysning af bundfradraget har kun indflydelse på registreringsafgiften på elbiler, der overstiger 400.000 kr., og som betaler registreringsafgift. I 2023 var beløbet på ca. 449.000 kr. inkl. moms, og i 2024 bliver beløbet ca. 436.000 kr. inkl. moms.

Det betyder i praksis, at registreringsafgiften for elbiler over grænsen stiger med maksimalt ca. 8.500 kr. i stedet for de oprindelige ca. 10.500 kr.