Solcellepanelerne monteres på varebilens tag, hvilket først og fremmest giver mulighed for at oplade håndværktøj og andre brugsgenstande på farten, uden at bilens generator skal på overarbejde, og derudover giver løsningen store besparelser både i forhold til brændstof, tid og CO2.
Green Energy Scandinavia/mipv.pro har netop udviklet en Black Box Power Station til den strømkrævende bruger, der ikke vil gå på kompromis med hverken ydeevne eller stabilitet. Black Box er en kompakt boks på 52x29x23 cm, som oftest lige passer under passagersædet i varebilen. Boksen leveres sammen med fire fleksible high voltage CIGS-solcellepaneler med en samlet effekt på 220 WP. Hvis dette viser sig ikke at være nok, kan der udbygges med flere paneler.
Læs mere om Black Box her.
En varebil med solceller på taget kan årligt spare omkring 140-150 liter diesel, hvilket er en årlig reduktion på ca. 2,68 kg. CO2 per liter. Dette svarer til ca. 402 kg. CO2 om året og 1,6 ton CO2 over en leasingperiode på 4 år. Disse udregninger er dog foretaget på præmissen om, at intet af solcelleenergien går til spilde, men giver et godt indblik i hvor store besparelser, der er at hente ved solcelleenergi både ift. brændstofbudgettet og CO2-regnskabet.
Strøm til elforbrug i biler kommer normalt fra generatoren, hvor produktion af bare 1 kWh strøm koster omkring 1 liter brændstof. For at imødekomme kravene til EURO6-normen, har mange bilproducenter valgt, at generatoren ikke skal producere strøm ved under 2.500 omdrejninger, hvilket fx gælder bykørsel. Det betyder, at bilen ikke producerer nok strøm til at kunne oplade håndværktøjet, når der bl.a. køres inde i byen. Af denne grund står håndværksfirmaer ofte med værktøj uden strøm midt på dagen eller en død bil grundet en generator, der har været på overarbejde.
Solcelleløsningerne er baseret på teknologien MIPV, som står for Mobile Integrated Photo-voltaic, som laver strøm specielt til transportmidler fra solcelleenergi.
Da der er brandfare ved at montere almindelige krystallinske c-SI-solceller på et køretøj, indeholder de MIPV-sæt, vi tilbyder, udelukkende solceller med CIGS-teknologi, som er gennemtestet og er ufarligt.
CIGS-solcellerne er desuden oprindeligt udviklet til amerikansk militær, der bruger dem på kampvogne i felten, så de er holdbare og tåler brug. Dernæst er det værd at nævne, at solcellerne kun er meget lidt skyggesensitive, så tagbøjler og stige på taget er fx ikke noget problem.
Alle dele i teknologien er herudover E8-certificerede, hvilket bilfabrikanterne kræver af alt eftermonteret udstyr. Dette betyder også, at de eftermonterede produkter ikke har indflydelse på køretøjets garanti, der fortsætter uforandret.
Solcellepanelerne limes på varebilens tag som et klistermærke, hvorefter solcellerne forbindes til MIPV-sættets heavy-duty-invertere på 2.000-5.000 W (alt efter pakkestørrelse), som forsyner de strømkrævende brugsgenstande med minimum 220V.